Podcast: Play in new window | Download (Duration: 40:02 — 55.0MB) | Embed
Subscribe: Spotify | TuneIn | RSS | More
Oddly satisfying, dissatisfying, mukbang, clean with me, girlfriend roleplay…
Lees je dit nu en heb je geen idee wat deze termen betekenen en wat ze met elkaar te maken hebben? Het zijn stuk voor stuk populaire video categorieën op social media, met duizenden, of soms wel miljoenen, kijkers. De ene video laat een taart zien die in perfecte stukken wordt gesneden, in een ander gaat iets juist helemaal mis. Video’s waarin mensen bergen eten bereiden en dat (met veel geluid) opeten voor de camera. Filmpjes waarin mensen hun huis schoonmaken, clips waarin iemand doet alsof ze je vriendin is; het zijn slechts een aantal voorbeelden van de ontelbare video’s die je tegenwoordig online kunt vinden.
Voor sommigen is dit heerlijke content om te zien, anderen begrijpen niet wat er nou zo leuk is aan kijken naar iemand die zit te eten. Je zou kunnen zeggen dat een aantal video’s zelfs een beetje gek zijn om naar te kijken, maar je blijft hangen tot het einde en klikt zelfs door naar een volgende video. Een beetje vreemd, maar wel lekker?
Satisfying video’s
We kijken tegenwoordig steeds meer naar online video’s. Vooral TikTok heeft een enorme groei doorgemaakt. In januari 2022 waren er in Nederland alleen al 3 miljoen gebruikers, een toename van 75 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Instagram heeft vorig jaar aangekondigd dat ze hun focus meer gaan shiften naar entertainment en video, en YouTube is natuurlijk al jarenlang een succesvol videoplatform. We kunnen instructievideo’s opzoeken, reviews, cursussen, poezenfilmpjes, work-outs, make-up tutorials; oneindig veel vormen van entertainment.
En soms komt er een video naar boven via het algoritme op social media, en je blijft hangen. Je ziet iemand een heg snoeien, tot op de millimeter nauwkeurig. Een rolletje tape wordt perfect afgerold. Een ontzettend smerig kleed wordt met een hogedrukspuit helemaal schoon gemaakt. Iemand heeft een berg met voedsel voor zich en gaat dat opeten. Je weet niet precies waarom, maar je kan niet stoppen met kijken. Na die video komt er automatisch een nieuwe, en daarna nog een, en dan weer een. Voor je het weet ben je een uur verder en heb je eigenlijk geen flauw idee wat je net allemaal gezien hebt, maar je voelt je wel goed. Het gaat verder dan alleen maar entertainment: iets in de video’s zorgt ervoor dat er een andere behoefte wordt vervuld dan alleen maar vermaakt te worden. Wat is dat toch en waarom kijken we hier zo graag naar?
Onze gast
In de podcast uitzending van woensdag 18 mei gingen we op zoek naar antwoorden. Samen met visueel antropoloog Anne Vera Veen doken we dieper in de wondere wereld van video’s op social media, en lichtten we een paar categorieën en hun inhoud uit.
Anne Vera kijkt als visueel antropoloog met een onderzoekende blik naar de wereld om zich heen. Dit onderzoek vertaalt ze in films, tentoonstellingen en evenementen. Als co-oprichter van Galerie de Jaloezie, een collectief voor film- en audiovisuele kunst, organiseert ze niet-alledaagse filmvertoningen, een jaarlijkse 48hour filmwedstrijd en de Buitenbios in Keilecafe in Rotterdam. In Arcam maakt ze tentoonstellingen over de manieren waarop mensen samenleven in de stad.
Volg haar op Instagram via @anneveraveen of bekijk de website van haar stichting Galerie de Jaloezie
De podcast
Op woensdag 18 mei gingen de meiden van Chicks And The City samen met Anne Vera in op de verschillende vormen van video, de populariteit hiervan op social media en ze probeerden antwoorden te vinden op diverse vragen. Waarom zijn we zo verslaafd aan het kijken naar dit soort beelden? Welke functie vervullen deze video’s? Wat maakt dat ze zo populair zijn en hoe voelen we ons erbij?
Benieuwd naar de podcast? Luister hem hier terug!
En mocht je nu geen flauw idee hebben over welke video’s we het hebben? Bekijk dan onderstaande beelden voor een impressie. Ben je wel fan van dit soort filmpjes? Check dan ook de linkjes en geniet.